20110322

Å tale sant om livet...!

Følgende tekst er klippet fra en av Pål's prekener:

"Dette er ikke ”elendighetsteologi”, og heller ikke ”herlighetsteologi”, men ”virkelighetsteologi” og ”ærlighetsteologi!” Det er hva det handler om!
Å forsones med virkeligheten… Å komme til seg selv… Å si hvem man virkelig er…
Å lande i virkeligheten så du kan ta sats og slynge deg opp i Guds fang der Faderens kjærlighet og nåde gir kraft og mot til å leve ærlig og tilstede i en nådeløs og løgnaktig verden.
Jakobs eksempel 
Jakobs problemer sprang ut av hans ønske om å være en annen enn den han var. Da faren spurte hvem han var, ga han seg ut for å være en annen. Han valgte løgnen fremfor sannheten, for å få tak i noe Gud allikevel ville gi ham: ”Han kom så inn til sin far og sa: Far! Og han svarte: Ja, her er jeg. Hvem er du, min sønn? 19 Jakob sa til sin far: Jeg er Esau, din førstefødte. Jeg har gjort som du bad meg. Vil du nå sette deg opp og ete av mitt vilt, så din sjel kan velsigne meg!” 1M 27:18f
Da han senere i livet ble spurt om sitt navn, var han villig til å si det som det var: ”Jakob ble så alene tilbake. Da kom det en mann og kjempet med ham helt til morgenen grydde. 25 Da mannen så at han ikke kunne overvinne ham, rørte han ved hans hofteskål, og Jakobs hofteskål gikk av ledd mens han kjempet med ham. 26 Og han sa: Slipp meg, for morgenen gryr! Men Jakob sa: Jeg slipper deg ikke uten at du velsigner meg. 27 Da sa han til ham: Hva er ditt navn? Han svarte: Jakob. 28 Han sa: Du skal ikke lenger hete Jakob, men Israel, for du har kjempet med Gud og med mennesker og vunnet. 29 Da sa Jakob: Jeg ber deg, si meg ditt navn! Men han svarte: Hvorfor spør du om mitt navn? Og han velsignet ham der. 1M 32:24-29
Først når han talte sant om livet ble velsignelsen et faktum. Gud ville ha ham til å innrømme hvem han var i seg selv – før Han ville la ham gå inn i den identitet han hadde i Gud. Jakob, svindleren og løgneren, ble Israel, Guds kjempe! Halt og svak i seg selv levde han resten av livet i kraft av Guds velsignelse. Morgenen brøt frem og Jakob/Israel gikk ut i lyset!..."


Hvordan er din "teologi"? Taler du sant om livet?
Noe å tenke på...

Ingen kommentarer: